צום משמעותי

שמתי לב השנה שיותר ויותר אנשים מברכים אחד את השני ל״יום כיפור״ בברכת ״צום משמעותי״. אני מאוד אוהב את הברכה הזאת כי היא קוראת להפעלה של חשיבה, מה המשמעות של יום כיפור עבורי.
לאורך השנים היה לחג משמעות שונה עבורי. בילדות, בבית דתי, הייתי צם, בהתחלה חלקית ועם השנים יותר. היה בין הילדים מעין תחרות, מי מסוגל לצום יותר, המשמעות היתה בתדר של הישגיות. מגיל בר מצווה הצום כבר היה מלא. הייתי צם והולך לתפילות כי זה היה מחוייב, פעלתי מתוך מחויבות. כשחזרתי בשאלה כבר לא צמתי, הייתי במקום של התרסה ואנטי. אני זוכר בקורס קצינים בבה״ד 1 אני ואחרים יושבים בחדר קטן ואוכלים מנת קרב שהסריחה את כל הקומה. לא באמת הייתי רעב ומנת הקרב לא באמת היתה מושכת אבל היה הרבה רצון להתריס.
אשתי באה מבית מסורתי, ליום כיפור מעמד מיוחד, כולם צמים ולא מפעילים חשמל. זו המסורת שהעברנו לילדינו (אם לא מעט התנגדות ממני לאורך השנים), כולם חוץ ממני צמים ביום כיפור. אני לא יודע מה באמת משמעות היום עבורה ועבורם. אני משער שזה קשור למסורת, לחיבור ליהדות, לעם ישראל, למורשת.
בשנים האחרונות התחלתי גם אני לצום, אני לא אוכל ורק שותה מסיבות בריאותיות. עדיין אני בחיפוש אחרי המשמעות.
יש לי הבנה חלקית אמונית שאני פה למטרה מסוימת למימוש תכלית חיים. ויש יום בשנה שמאפשר לי לבדוק כיצד פעלתי בשנה שעברה, במה התקדמתי, במה פחות, האם עמדתי ביעדים שהצבתי לעצמי. האם אני מבין את היעדים שהצבתי לעצמי לשנה הבאה, האם יש לי את כל מה שאני צריך כדי לממשם.
ההבנה היא חלקית כי בפועל את יום כיפור העברתי בקריאת ספר ולא הצלחתי לחוות בו משמעות. אבל בשנה הקרובה אני בוחר לעסוק ברוחב לב וחלק משמעותי מזה הוא לקבל את עצמי כמו שאני, עם יכולת עכשווית מוגבלת לחוות משמעות ביום כיפור.
מה משמעות יום כיפור עבורכם? אתם מוזמנים לשתף.

2 תגובות

  1. דורון

    שי יקר, רשמת שההבנה שלך היא חלקית ונזכרתי במילים של ימימה שאמרה "הוא ילמד שמכל תשובה אישית יכולה לבוא תוצאה למערכת שלו האישית".
    אצלי כל הבנה היא חלקית, אני חושב שזו המהות של התפתחות. מגיעה הבנה, מתוכה אני מיישם ומקבל תוצאה כלשהי. אם לקחתי את התוצאה ושיפרתי את ההבנה, קיבלתי הבנה חדשה (עדיין חלקית) וחוזר חלילה…
    זה תהליך מבורך שבשילוב עם ראיית הטוב יביא איתו את שמחת הלב.
    וימימה מזהירה אותנו לגבי היחס להבנה חלקית : "לא יהיה ממהר להפר את המערכת האישית שלו, לא יסתור את קיומה, הוא לא יסתור בקלות את דמותה. ז"א הוא יהיה בעמידתו, יהיה נוכח כנושא הבנתו, כמסרב להחסיר מעצמו או להישען בהישענות המפורזת על הפרזותיו."
    היא בעצם אומרת לנו : ההבנה שיש לכם היא טובה, תמשיכו ללמוד, ליישם ולהתפתח ותשמחו בה ע כ ש י ו.
    זה מה שאני למדתי ממנה ביחס להבנה חלקית.
    יישר כח ותודה רבה על השיתוף ועל שאתה מעורר אותנו לחשוב ולכתוב 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *